РОДИТЕЉИ, ИЗДАЈТЕ ЕФИКАСНА НАРЕЂЕЊА

Говорите детету шта да уради, радије, него шта да не уради. Уколико свој захтев поставите тако да тинејџер зна шта све треба да уради, сигурно ће то радије извршити
Фотографија: zena.blic.rs

Одавно је примећено да уколико родитељи промене начин на који издају заповести својој деци, могу постићи знатно побољшање у међусобним односима. Дакле, родитељи, када хоћете нешто да наредите свом тинејџеру, или га упутите на нешто, узмите у обзир следеће препоруке:

 

  1. Будите сигурни у то што хоћете! Другим речима, никада немојте заповедати нешто ако немате намеру да то видите урађено или немате намеру да спроведете консеквенце, уколико то буде потребно. Када захтевате нешто, морате имати разрађен план – како ћете наградити добро понашање, а како казнити неизвршење – зато што морате показати да сте озбиљни.

  2. Не издајте команде у форми питања или тражења услуга. Издајте заповест једноставно, директно и пословним тоном, маколико вам то строго и непријатно изгледало. Ипак, уколико заиста мислите да детету дате могућност да бира, онда то и реците тако ( на пример, „Хоћеш ли домаће задатке да радиш сада или после вечере?“ – то је давање избора;  Односно, „Да ли би хтео да сада радиш домаћи?“ – онда када то значи „ради домаћи задатак“, када не желите да оставите избор).

  3. Не заповедајте превише ствари одједном. Многи тинејџери са поремећајем недостатка пажње и хиперактивношћу имају велике проблеме са вишеструким командама. Уколико је то што тражите од тинејџера компликовано, поделите у више фаза и наређујте му једно по једно.

  4. Говорите детету шта да ради, радије, него шта да не ради. Уколико свој захтев поставите тако да тинејџер зна шта све треба да уради, сигурно ће то радије извршити.

  5. Када издајете заповести немојте се „такмичити“ ни са чим. Другим речима, врло честа грешка коју родитељи праве јесте да покушавају да нареде нешто док је укључен телевизор, рачунар, радио, музички уређај… Родитељи не могу да очекују од тинејџера да ће их пажљиво саслушати када његову пажњу привлачи нешто много занимљивије, забавније. Или искључите ове уређаје сами или реците тинејџеру да то уради пре него што му нешто заповедате.

  6. Пазите на наређења која подразумевају неки концепт времена. По дефиницији, деца са поремећајем недостатка пажње и хиперактивношћу имају другачији концепт времена. Уколико родитељ каже „Имаш сат времена да очистиш собу“, или „Имаш 15 минута да се спремиш за школу“ ,тинејџеру ће требати неки спољни показатељ времена као што је сат који ће да позвони када време истекне, или упозори да ће време истећи.

  Поштовани посетиоци ПЛЕТЕНИЈА СЛОВЕС,

Желим да Вас обавестим да на списку који следи можете пронаћи доста сродних, теоријски и практично повезаних садржаја са актуелним чланком.

Кликом на одговарајући наслов остварујете директну везу са конкретним текстом.

ХВАЛА што читате ПЛЕТЕНИЈЕ СЛОВЕС!

  1. О НЕПОСЛУШНОСТИ МЛАДИХ – ЧЕТВОРОФАКТОРСКИ МОДЕЛ ОБЈАШЊЕЊА, први део

  2. О НЕПОСЛУШНОСТИ МЛАДИХ – ЧЕТВОРОФАКТОРСКИ МОДЕЛ ОБЈАШЊЕЊА, други део

  3. РОДИТЕЉИ, ИЗДАЈТЕ ЕФИКАСНА НАРЕЂЕЊА

  4. ОБРАЋАЊЕ ПОЗИТИВНЕ ПАЖЊЕ НА ДЕТЕТОВО ПОНАШАЊЕ

  5. АГРЕСИВНОСТ МЛАДИХ, први део – ИЗВОРИ АГРЕСИВНОСТИ

  6. АГРЕСИВНОСТ МЛАДИХ, други део – НЕЕФИКАСНЕ СТРАТЕГИЈЕ ИНТЕРВЕНИСАЊА

  7. АГРЕСИВНОСТ МЛАДИХ, трећи део – ЕФИКАСНЕ СТРАТЕГИЈЕ ИНТЕРВЕНИСАЊА

  8. АГРЕСИВНОСТ МЛАДИХ, четврти део – ТЕХНИКЕ КОНТРОЛЕ БЕСА

  9. АНТИСОЦИЈАЛНО ПОНАШАЊЕ МЛАДИХ, први део – ПОЈМОВНИ ОКВИР

  10. АНТИСОЦИЈАЛНО ПОНАШАЊЕ МЛАДИХ, други део – ТЕОРИЈЕ ДЕЛИНКВЕНЦИЈЕ

  11. АНТИСОЦИЈАЛНО ПОНАШАЊЕ МЛАДИХ, трећи део – ДВА ТИПА АНТИСОЦИЈАЛНОГ ПОНАШАЊА МЛАДИХ

  12. АНТИСОЦИЈАЛНО ПОНАШАЊЕ МЛАДИХ, четврти део – ФАКТОРИ РИЗИКА АНТИСОЦИЈАЛНОГ ПОНАШАЊА МЛАДИХ

  13. АНТИСОСЦИЈАЛНО ПОНАШАЊЕ МЛАДИХ, пети део – ЗАШТОТНИ ФАКТОРИ АНТИСОЦИЈАЛНОГ ПОНАШАЊА

  14. РОДИТЕЉСКИ БЕС И КАКО ГА КОНТРОЛИСАТИ, први део

  15. О КОНТРОЛИ РОДИТЕЉСКОГ БЕСА, други део

  16. У ПРИЛОГ РАСПРАВИ О ТЕЛЕСНОМ КАЖЊАВАЊУ ДЕЦЕ

На блогу, поред наведених, можете прочитати и следеће чланке из психолошког темата:

  1. Мотивационо терапијске стратегије, ПРВИ део;
  2. Мотивационо терапијске стратегије, ДРУГИ део;
  3. О разлици у невербалној комуникацији међу половима;
  4. О невербалним индикаторима лагања;
  5. Петофакторски модел личности;

3 thoughts on “РОДИТЕЉИ, ИЗДАЈТЕ ЕФИКАСНА НАРЕЂЕЊА

  1. Jedna od fenomenalnih knjiga iz koej se što šta može naučiti (ali treba uredno znanje i obnavljati) je „Kako govoriti da bi vas dete slušalo, kako ga slušati da bi vam govorilo“ (moj slobodni prevod, pošto je imam na češkom) . Toplo preporučujem, ali uz neophodnu samodisciplinu i doslednost u primeni, što, izgleda, nama roditeljima najteže pada.

    Свиђа ми се

Постави коментар