Напослетку

На слици: „Унутрашњи свет“; Фотографија: http://www.stratisvogiatzis.com/projects/inner-world

На слици: „Унутрашњи свет“; Фотографија: http://www.stratisvogiatzis.com/projects/inner-world

    Није то био обичан неспоразум, попут оних, на пример, око времена неког састанка, или количине шећера у шољици кафе… Не. Од оваквих неспоразума су се одувек померала тла, растављале планине и мењали токови вода. Био је то неспоразум хладних недословности. Речи неизговорених…

 ***

 …А, слутим, постоје и тишине оне, заглушујуће и дубоке, без којих не бих проговорио. Ако јесам?

Као и несанице дуге, предуге, без којих не бих уснио. Ако сам учинио то?

Постоје и оне странпутице, без којих не би било пута. Да игде кренем. Икада…

И слутим, не смем стати на пут себи. Још мање другоме. Неразумно је прво и непристојно друго…

***

     …А опомиње ме тајац да сам надгласао крик. Као да не слути да ће наставити да прича – муком.

Говори ми беспут да сам се обрео у неодлазно од чега и неповрат стрепи.

Сувишно је, вели туга напослетку,  да ме пита који сам одговор пошао да тражим?

Не мари, некада је и само питање одговор.

А сложићемо се, има и неупитних ствари.

Не мари…

***

 …Окопниће, уосталом, речи моје, до последње, као трагови у снегу. Као да их нисам ни изговорио. Ни прећутао. Као да ни мене никада није ни било. И остаћу само ја, загледан у пропланке изнад шума где бих колибицу да угнездим на ветру. Али, не иде… Од воде се не може побећи. Знаш и сам…

***

     …Знаш и сам

Од свих трапеза ка спокоју најлепши је онај најнемирнији.

Од свих стаза ка тишини најдража је она најгласнија.

Од свих богаза ка Себи, најблиставија је она најтрновитија.

Рећи ћеш можда: Од свих путева ка Слободи, најхрабрији је онај најмудрији. Не противуречим. Запутићу се њиме јер сам научен био да верујем у супротно. Раније…

***

…Спуштам семе дубоко у своју бразду и набирем поглед ка небу. Нисам то радио дуго… И, надам се киши. Време је…

43 thoughts on “Напослетку

  1. Da, nije to običan nesporazum.
    Nije zemlja replika, ona je opravdanje zbog izostanka.
    Pokajanje nema repliku. Samo divljenje i zahvalnost.
    Zemlja je svima dostupna.
    Nema neodmerenih reči. Zašto izvini? Zašto je brazda preduboka?
    Bio sam tužan, i zbunjen…
    Nesporazum prećutnih nedoslednosti.
    Zbog tri reči na kraju koje nikako drugačije i nisu mogle da se protumače nego lično.
    I depresivnog kvarteta koji svira u pozadini…
    To sad’ znam, a u stvari, samo sam hteo da šapnem jednom jedinom gledaocu kojem nedostaje cirkus da se trapez ponovo zanjihao.
    Pozdrav prijatelju!

    Свиђа ми се

    • „Шапат једном једином гледаоцу…“ је биљантан, опраштајућ, узвишен… уметност(!!!),а овај текст само последње извињење за сав немир који сам проузроковао својом несмотреношћу, пуштајући голубове на далек пут. Извини, молим те! Неће се поновити!
      Хвала на стрпљивом разумевању, добри друже. Хвала.
      Остај ми здраво!

      Свиђа ми се

  2. Док читам и поново читам ..размишљам да ли се ово „Напослетку“ наставља на „Депресивни квартет“. Имам утисак да је тако. Киша ће опрати тугу, донети дугу, и неки можда бољи дан..
    Велики поздрав!

    Свиђа ми се

    • Хвала Радо на посети.
      истине ради, „Депресивни кавртет“ није претходница овом тексту ни тематски, ни значењски. Сасвим случајно су тако распоређени. Квартет је настао пре 5-6 година, а Напослетку, јуче.
      наравно, добри дани су увек ту.само треба да обратимо пажњу на њих.
      Поздрав.

      Свиђа ми се

        • Спојио си Андреја Тарковског и Арва Перта!!!
          Ти и не слутиш шта си учинио… за мене.
          ПС. О Тарковском се доста зна, о Перту врло мало…
          А, у бочној траци блога, већ месецима је отворена веза ка Арво Перту. Додуше са темом писаном за „Изгнанство“ Андреја Звјагинцева, већ јасно препознатог као савременог наследника његовог земљака и имењака Тарковског.
          Многозахвалан за овај поклон.
          Поздрав.
          ПС. … И прође ноћ!
          Хвала још једном.

          Свиђа ми се

  3. Uuuuhhh… Čuj, nekoliko stvari mi je na pameti (iako bih najradije odćutao kao i prethodnici koji su ostali bez reči, ali…), a neku ću sigurno zaboraviti. Pa ću se setiti kasnije… Ovo posle “znaš i sam“ tako je surovo istinito, da čovek zaista mora da ostane bez reči. I sve je simbolika. I nesporazum, i “naposletku“ i sam kraj…
    I, da… Moraću da odgledam nešto od Tarkovskog, što pre…

    Свиђа ми се

  4. Пар пута сам га прочитала и… Она ситуација кад што више нешто читаш све мање имаш да кажеш.
    Заправо, рекла бих ја много тога, али ништа ми није довољно речито да опише осећања и мисли које су пробудиле твоје речи. Зато ћу да ћутим…

    Свиђа ми се

      • Поштовани Двојниче,
        налазим да сте се обратили мени а не Гошћи у чију сте нит „упали“. Не мари. Елем, јесте ово врло лични пост, и, не замерите, толико о томе.
        Када говорите о политичким текстовима, хмм… написао сам их прегршт и објавио на мноштву портала, али…Али, јесам ли ишта постигао тиме. Све чешће ухватим себе у самооптужбама да сам на тај начин додатно доприносио окупирању народног незадовољства у неплодотворно очекивање нечег што би требало да се догоди. Али, мимо његовог промишљеног, зрелог и одговорног ангажовања.
        Наравно, нисам престао са писањем истих. Нити ћу. Но, некако за своју душу, све више….разумете, већ.
        Хвала што посећујете Плетеније словес.
        Срдачно Вас поздрављам,
        С.Т.

        Свиђа ми се

  5. Procitah tekst, bar 2- 3 puta, verovatno i nesvesno. Onda i komentare… Sto rece Iva, oblogovani etc – ostadoh bez teksta, dok dodjoh do praznine.. Cinjenica je da imam manje godina no Vi i, koliko vidim, veci broj, ako ne i svi posetioci ovog bloga, ali… uprkos manjku zivotnog iskustva koji je opravdan i neminovan, unekoliko, razumem. I to Znas i sam… i taj muk postojanja i krik ocaja, i tu zakasnelu srecu koja vise lici na uvredu, no na blagoslov, iako je skoro bogohulno reci takvo sto…
    Citajuci Vase redove sve mi je jasnije zasto su na listi sa strane jedan Cehov, Dostojevski, Selimovic…
    Izuzetno mi je drago sto imam tu cast da citam ono sto zapisete, a sto je, verujem i osecam da je tako, nesto licno vase, intimno, gotovo ispovedno. Hvala Vam.
    Svako dobro Vam zelim.

    Свиђа ми се

    • Добро дошла на Плетеније словес, луткоПргава.
      Од топлине и искрености казаних речи у тренутку осетих у себи онај тмурни егоизам самољубља и-уплаших се!
      Но, ако и млађи у редовима које пишем слуте оно што и старији и препознају у себи, тј. аспекте саучесничког разумевања, онда нешто дубоко није у реду са животом…
      Са нама, ваљда јесте…?
      Срдачан поздрав,
      Станимир Трифуновић.

      Свиђа ми се

      • 🙂 Hvala… Nemate razloga za strah jer mi nije bila namera da Vas neosnovano hvalim, samo sam osetlia potrebu da ono sto iskreno mislim podelim sa Vama, o onom sto pisete. Ne znam koliko je mlad neko sa 23-24 godine, danas, ko zivi i studira knjizevnost, danas, u nasoj zemlji, takva kakva je.
        A opet, ima stvari koje ne moram da prozivim iskustveno da bih ih osetila (Wojciech je imao o tome lep tekst) . Knjizevnost je, verovatno, delom zasluzna za to. Mozda zbog nje se ponekad osetim staro: citajuci tudje sudbine- prozivljavam ih, na odredjeni nacin, pa se nakupi svega, i tuge i iskustva, i znanja koje nema ocenu u indeksu…
        Zivot ima svoje zakone, svoje neumitnosti, ali ne „iskace iz lezista“ , dosledan je u svom trajanju. Ljudi su ti koji teze promeni. Oni koji promene, kao so su koja soli zemlju, ni previse, ni premalo, taman koliko treba da opstajemo verujuci i pronalazeci svoj smisao i svrhu postojanja.
        To je, bar, moj stav.
        Uzvracam pozdrav. Do skorog citanja!

        Свиђа ми се

Оставите одговор

