УВОД У ЧИТАЊЕ ПОЕЗИЈЕ МОМЧИЛА НАСТАСИЈЕВИЋА

На слици: Хиландарски путир, 17. век; Фотографија: http://forum.vidovdan.org/

На слици: Хиландарски путир, 17. век;
Фотографија: http://forum.vidovdan.org/

„…Ако се песнички текст ствара тако што реч дозове реч, звук дозове звук, онда је природно да таква песма више не изражава песникову личност, већ изражава нешто друго: саму бит језика на којем се пева, тј. његову „матерњу мелодију“. То је у сваком језику оно најдубље, непреводиво, по чему се један национални језик разликује од другог националног језика. Матерња мелодија је оно што настаје кроз органско самоорганизовање речи и њихових звучних особина. То Настасијевић каже овим речима: „У одсусдном тренутку нешто се искаже усталасалим гласом у коме пулсира нека даља, дубља садржина; кроз реч проструји тајанствена сила и као опиљци у магнетном пољу, ускладе се смером ње“…

„…Изразити национално путем језика, тј. путем његове мелодије, већа је амбиција него изразити само нешто лично. Али и од тога националног постоји нешто још дубље. То је нешто општечовечанско, општељудско… Следећи корак, посве логичан, Настасијевић је предузео у том правцу… Не само да изрази себе и свој национални колективитет, већ да изрази Све, да продре у Све, да се изједначи са Свим. Тако велика амбиција била је логички заснована на његовом основном опредељењу да достигне саму бит ствари… Да би се изразило Све, дакле, оно што је још дубље од националног, било је потребно мислити стварну мисао. То је мисао која ће субјекта који мисли изједначити са Свим, тако што ће га растворити у њему. А да би се та стварна мисао изразила, потребно је наћи и нову функцију за реч. За свакодневну комуникацију довољна је и обична, „саобраћајна“ реч. Али за ону најдубљу амбицију потребна је једна другачија. То је „стварна“ реч. Таква реч се по функцији разликује од оне која комуницира са другима путем мелодије. Она треба да омогући комуницирање нечим још дубљим: безгласношћу, белином, ћутањем. Речи служе практично само да усмере комуникацију. Права комуникација, најдубља комуникација, одвија се помоћу неказаног: у белини између речи и стихова…“

Одломак из поговора Петра Милосављевића за књигу поезије Момчила Настасијевића „Седам лирских кругова“

ОСАМА НА ТРГУ

То куда непроход им,

Чудно ми се отвори пут,

То куда ступај их лаки

Стукнем, брале.

Плач и смех врве у вреви,

Букћу као смола,

Бледи преносе тугу.

И ја бих у вреви да врвим,

Осама на тргу ме снађе,

Тишина њином хуку:

Куд они шестарим,

Са рујних лица штијем лобање коб.

Прострели, о прострели ме раба.

Промину њином

Сабласно ово остајање.

Прострели, о прострели.

Камен да сам на веки.

По мојој сенци да мере

Смираје и свитања

На тргу.

ТРАГ

Чудно ли ме слободи ово

чудније ли веза.

букнем у теби, врео се уливам,

језа је ово, ох, језа.

И траг путањама твој,

па ме пали.

А чудно застрепи срце,

а студим.

Љубећи шта ли то убијам,

шта ли будим?

Јер и пепео ће ветри разнети,

а нема разрешења.

Тону без потонућа,

без дна у налажењу,

без дна се изгубе створења.

И трагом куда сагорели

све болнија су обнажења.

Врео се уливам,

а чудно застрепи срце,

а студим.

Љубећи шта ли то убијам,

шта ли будим?

ГОСПИ

Све самљи.

Сном ходиш ме туђа.

Грешнији кад самотан те зовем.

Туђа су деца из тебе заплакала.

Смилуј се.

Трује, не цели твој лек.

Силовито ме чемером прострели.

Худи свој, госпо,

на песму проћердавам век.

Завапим,

ал’ извије се глас.

Милогласан је негде на звезди спас,

што болни певач промуцах овде доле.

Јер нема руке да раздреши нам чвор.

Ал’ тамо, и на веке,

зрак твој хоће ли болети?

Туђа из тебе бића хоћу ли волети?

Смилуј се.

Трује, не цели твој лек.

Силовито ме чемером прострели.

Худи свој, госпо,

на песму проћердавам век.

ЈЕДИНОЈ

Пјан тобом,

смешак је врели.

Тамом на зенице

отворим твоју таму,

ја, о једини ја.

Чедну ми пролет,

паклени пламен навестиш,

ти, о једина ти.

Чедни то пресахнути у плоду,

ил’ иза пламена гар

јадовно голотињом у небо,

једно је, о једина:

до у беспуће, знај,

путем је овим грење.

И дубље ли нас нема,

дубље се отвори спасење.

ДАФИНА

Кад нељубљено мре,

тмоло је ваздухом

на страст.

У маху повенућем

то букне пупољ прецветању,

смрт нељубљено разбуди.

Дафину на гроб не сади,

тмоли је дах из ње,

сабласно мами у таму.

Но камен тежак навали,

тежи нег’ погребена жеђ,

кад нељубљено мре.

МИРОВАЊЕ ДРВЕЋА

Све боли.

Мили друзи,

рад мене мирујете.

Трепетом не озледи ме ни лист.

Тихо и тише,

умин из рана

оваплоти ме у реч.

Целивам стабла,

браћу моју редом,

милујем ожиљке нежно.

Мили друзи,

боли ли кад вам

секира засече тело?

И умине ли,

кад за вас неме

ја мукотрпан крикнем?

Ако је скрнављење,

простите, срце ми је дано.

Рад мене мирујете:

тихо и тише,

умин из рана.

То мукотрпан,

друзи, за вас неме,

шапатом висинама

казујем благу реч

СУТОН

Крила ли то?

Ненадно махну на таму.

Или црвено јато потону за брег?

Бреза ли то,

ил’ бледи прамен дана?

Беласа твоје тело у сутон.

Болно је заплазило низ ове стране,

песма се не допевала.

Ил’ недољубљено заболује низ твој лик,

ил’ мути сутон душу.

Бреза ли то,

ил’ бледи прамен дана?

Беласа твоје тело у сутон.

ФРУЛА

Фруло, што дах мој радосни

жално у дољи разлеже?

Да л’ што пастири помрли

тобом призиваху драгу?

Ил’ жал се стани у мени:

с неба ме стрела ранила,

тамна ме земља печила,

те песма ми је сузицом

и капљом крви кићена?

Ил’ дах мој кад протече,

жал те за одбеглом тајном?

 

  На слици: Сцена из Филма "Андреј Рубљов из 1966. године; фотографија: skajvok3r.blogspot.com


На слици: Сцена из Филма „Андреј Рубљов из 1966. године;
фотографија: skajvok3r.blogspot.com

3 thoughts on “УВОД У ЧИТАЊЕ ПОЕЗИЈЕ МОМЧИЛА НАСТАСИЈЕВИЋА

  1. „У одсусдном тренутку нешто се искаже усталасалим гласом у коме пулсира нека даља, дубља садржина; кроз реч проструји тајанствена сила и као опиљци у магнетном пољу, ускладе се смером ње“…
    Čudno, baš o tome razmišljam ovih dana.

    Свиђа ми се

Оставите одговор

