МОТИВАЦИОНО ТЕРАПИЈСКЕ СТРАТЕГИЈЕ, први део

На слици: Уметничка слика Андре Кона; Фотографија: www.woblog.fr

На слици: Уметничка слика Андре Кона; Фотографија: http://www.woblog.fr

У текстовима који следе биће описано неколико стратегија или техника чији је заједнички именитељ помоћ клијентима који имају тенденцију да се лепе за сопствене проблеме да из тог зачараног круга изађу и усмере пажњу и енергију према трагању за решењима и ангажовању на проблемима.

Ове технике се углавном повезују са хуманистичком орјентацијом али и когнитивно-бихејвиоралним приступом, а своју примену су нашле у краткој психотерапији (brief therapy), породичној терапији (family therapy), терапији усмереној на решење (brief/solution therapy), а у последње време се интензивно користе у мотивационом интервјуу или тзв. мотивационој терапији ( motivational therapy), међутим технике су се осамосталиле тако да се могу користити и користе се независно, односно, пригодно.

Интервенције су се показале нарочито ефикасним код клијената који су преплављени проблемима, по правилу егзистенцијалним и/или депресивног тона, али и код оних који сами „праве“ много испада и проблема (делинквенти, адолесцентна криза нпр.) тако да разговор са њима никако не може да изађе из испразног и исцрпљујућег бауљања по проблемима. Ове интервенције могу да помогну да се такви клијенти покрену на размишљање, да евентуално разреше амбиваленцију и преусмере се у процесу мењања и трагања за излазима и решењима.

  1. ЖЕЉЕНА СИТУАЦИЈА

„Жељена ситуација“ представља једну од најтипичнијих стратегија које се широко користе за благо усмеравање клијената према исходима и решењима, уместо да се једноставно пусте да бесконачно разглабају и бауљају по сопственим проблемима.

Техника је веома једноставна и састоји се у томе што стручњак (терапеут/саветник) у погодном тренутку вешто постављеним питањем усмерава клијента да размисли, а затим и да опише како би он волео да његов живот и животна ситуација изгледају у будућности – шта је то што он заправо очекује у будућности као резултат промене. Клијент се преусмерава од описивања наизглед безизлазне тренутне ситуације тако што се отворено позива да размисли о томе шта би желео да постигне те да ту жељену ситуацију опише у што конкретнијим и живљим сликама и тоновима.

Интервенција преусмеравања путем „жељене ситуације“ не уноси вредносне судове, нити намеће терапеутов систем вредности или животни стил, али настоји да усмери пажњу, убрза и учини извеснијим клијентово трагање за излазима и решењима.

Постављање питања може имати више различитих форми, а типични примери су:

  • Како изгледа ваша жељена ситуација?
  • Шта је то што ви прижељкујете да се догоди-како замишљате да би тада ваш живот изгледао?
  • Шта је то што бисте ви волели уместо проблема?
  • Како бисте приметили да се ствари мењају на боље?

Терапеут обично поставља не једно већ пре серију питања, стрпљиво и обазриво настојећи да клијента одлепи од фасцинираности и заслепљености текућим проблемима, односно настојећи да његову пажњу и енергију преусмери на позитивно, здраво, на „светле тачке у мраку“ које имају потенцијал да промене и унапреде стање.

На слици: Уметничка слика Андре Кона; Фотографија: www.liveinternet.ru

На слици: Уметничка слика Андре Кона; Фотографија: http://www.liveinternet.ru

  1. ЧУДО

„Чудо питање“ („The miraсle question“), које је заправо специјални случај жељене ситуације, такође води буђењу наде, унапређује мотивацију за промене и подиже ниво енергије клијента тако што помаже формулисању идеја о томе за шта се клијент има борити и живети, куда треба ићи и шта треба чинити да би се разрешили проблеми и унапредио квалитет живљења.

У суштини, „чудо питање“ представља пре серију питања него само питање. Тим помало необичним поступком клијент се позива да се фокусира на ситуацију ослобођену проблема којима је тренутно опхрван, преплављен и парализован. Од клијента се тражи да што детаљније, што живописније опише како би изгледао „дан после“, односно, како би изгледао дан и живот пошто је неким изненадним чудом клијентов проблем потпуно ишчезао.

Постоји више начина да се проблем „избрише“ и тако клијенту распрши његова главна преокупација. Уобичајено је да се у помоћ позива чудо које обавља главни задатак: елиминише проблем, остављајући клијента празних руку и стављајући га пред изазов да трага за свим оним што је занемаривао и скотомирао („тамна мрља“).

Чудо питање снажно усмерава клијента на будућност према „небу после кише“ када су сви садашњи и прошли проблеми разрешени, а живот добија дуго прижељкивану форму. У исто време ова интервенција отвара нове перспективе, тражи од клијента да разматра практично неограничен број могућности уместо да остаје заплетен у мрежи постојећих проблема.

Чудо питање се може постављати на различите начине, али је важно да буде обезбеђена пуна пажња од стране клијента као и да се питање постави у драматичној форми. Један под примера може бити:

  • „Претпоставите да се овај наш састанак завршио, ви одете кући, урадите све оно што иначе радите увече и у ваше уобичајено време када постанете уморни и поспани одете у кревет да спавате. Некако усред ноћи док сте ви били у дубоком сну догоди се чудо – сви ваши проблеми су нестали! Међутим пошто се чудо догодило док сте ви спавали и пошто вам то није рекао нико ви и не знате да се чудо догодило. Када се ујутро пробудите како ћете почети да примећујете да се чудо догодило – да су сви ваши проблеми једноставно ишчезли?“

Као што се може замислити, клијент се изненада нађе у „небраном грожђу“, од њега се тражи да се „изврне као чарапа“, односно да направи драматичну промену и уместо о јаду, чемеру и несрећи покуша да размишља о светлој страни сопственог живота и започне мукотрпан процес самоизбављења. То никада и никоме није лако, зато је неопходно бити стрпљив, дати клијентима време да се преорјентишу и погодним интервенцијама им у томе помоћи.

Препоручује се следеће:

  • Терапеут треба да буде ненаметљив, да говори тихо тако да клијенту да време да се са проблема преорјентише ка трагању за решењем;
  • Терапеут означава почетак трагања за решењем тако што наглашава чудо као нешто неуобичајено и драматично;
  • Терапеут изражава спремност да прати ритам клијента и прави чешће паузе како би дозволио клијенту да проради нова искуства и ситуацију;
  • Пошто се питање односи на будућност терапеут користи формулације које наглашавају орјентацију на будућност као нпр. „Шта би било другачије?“, „Како ћете знати да се чудо догодило?“ и сл.
  • Терапеут користи прилику да понови: „Чудо се догодило и сви ваши проблеми су разрешени“ како би помогао клијенту да се не враћа на проблем (који више не постоји) већ да се усмери на решење;
  • Када се клијент врати на говор о проблему терапеут благо, али систематски преусмерава његову пажњу на то шта ће бити другачије пошто се чудо догодило.

Терапеут настоји да подстакне клијента да говори о „дану после“ тако што ће постављати питања која ће ширити перспективу (обухватају различите ситуације и односе) или продубљивати (прорађивати клијентова осећања, уверења или искуства) увид у благодети живота без проблема.

Наставиће се…

 

Advertisements

20 thoughts on “МОТИВАЦИОНО ТЕРАПИЈСКЕ СТРАТЕГИЈЕ, први део

  1. Чини ми се да ово “чудо питање“ заиста носи моћ промене!
    Фокусирање на оно што човек жели, елиминише сам проблем.
    Наравно захтевно је бити континуирано фокусиран, јер је за искорењивање проблема потребна изразита снага воље и време, али изгледа да је овакав приступ проблему и више него делотворан.
    Поздрав 🙂

    Liked by 1 person

    • …Зато и јесте Чудо питање. Све Твоје примедбе су оправдане, али од нечега се мора кренути. Отуд и овај мотивациони приступ. Да осветли читав биопсихосоцијални животни простор из перспективе решеног проблема.
      Хвала на читању и много срдачних поздрава!

      Liked by 1 person

    • …Од доброг одговора боље је само добро питање!
      Дакле, намењен је пре свега психотерапeутима, али и потенцијалним клијентима. Но. пре свега намењен је свакоме ко је заинтересован да унапређује квалитет живота, да самоузраста и креће се напред.
      Свако добро Т.

      Свиђа ми се

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s