14. децембар 2015.
Уместо увода: Писати о деци, њиховом развоју и васпитању, надахњујуће је исто онолико, колико је деликатно и ризично. Читаоци су склони да написане речи испитују и мере са филигранском критичком нијансираношћу, а судове да доносе као тешке пресуде. Зато имам потребу и обавезу да пре самог текста нагласим једну чињеницу: Родитељ сам и запослен у установи која се непосредно бави психосоцијалним проблемима деце и омладине. Познати су ми (вероватно) сви, (или скоро сви) изазови и искушења у раду са младима, посебно они њихови терцијарни аспекти који су, својим, не малим делом, проистекли и из некритичког преузимања трендова и модела западноцентричне васпитно-образовне парадигме. Мотивисан управо околношћу неселективног, помодног увођења туђих доктрина као неупитних и неприкосновених у осетљиву област васпитања, образовања и права деце, позивам читаоце да садржај текста који следи, разумеју једино и искључиво као израз љубави, бриге и солидног професионалног искуства, упркос, у тексту присутним, критичким тоновима на рачун саме деце и омладине. Ти тонови, наиме, нису изворно упућени њиховој природности и спонтанитету, још мање импликацијама таквог понашања, већ су нуспродукт обраћања дефектном, дезинтегрисаном психо-социјалном апарату, мониторинг и корективном систему, агресивном културолошком нихилизму и погубном вредносном амбијенту уопште, који индолентно и безмало саучеснички толеришу и поткрепљују магистрална вредносна изопачења и бруталне вредносне девијације, односно, ти тонови су ехо јаловог обраћања незаинтересованом и немоћном друштву које нема ни воље, ни снаге, ни смелости да се супротстави општем таласу прихватања иностандарда и инопарадигми. Овај текст, дакле, није осуда деце (сачувај боже), већ аларм који звони над неузнемиреном савешћу одраслих. Другим речима, молим читаоце да садржај написаног разумеју као апел за заштиту малишана од већ наметнутих и још увек наметаних образаца васпитања, од којих наш обарзовни систем нити постаје модернији, нити племенитији, нити успешнији, и од којих нико дословно нема користи, а свако трпи дугорочну и у многим аспектима ненадокнадиву, и неповратну штету, почев од родитеља, наставника и друштва, до саме деце.
Образовни систем, то дивно, племенито подручје индивидуалног напретка и националног прогреса, једнако као и терен породице, постаје последњих петнаестак година, све незаустављивије и све иреверзибилније, полигон за опасни, активни, друштвени експеримент са свим могућим бизарностима и настраностима савремене епохе.
Образовању сродне и сарадничке научне дисциплине, психологија, педагогија и социјална политика, фасциниране евроатланском фразеолошком пиједесталацијом детета, хипнотички опчињене модерним детецентричним дискурсом и омеђене ригидном, неаутохтоном и обавезујућом правном регулативом, па још и импулсивно жељне сурогатне славе, специфичног научног идентитета и властитог места у постојећој расподели „доприноса“, са једне стране, и још добрано опортунистички позициониране, извесним економским добробитима поткрепљене, са друге стране, при томе, још, здушно инспирисане и подржане гласовима који потичу из дела невладиног сектора, невољно, више ћутећи, али на жалост, и делајући по узусима космоцентричног поимања детета – предводе последњих година суморни, злослутни, нихилистички, квазиваспитни поход према унижавању свега вредног у општеодгојној традицији националне културе, према здравом разуму пре свега, налазећи за то упориште и оправдање у демагошким флоскулама филозофије индивидуалности и клопкама деликатне и интактне синтагме „најбољи интерес детета“.
Да се разумемо, стављање детета у средиште васпитно-образовног процеса узвишено је и зацело, апсолутно неупитно становиште. Ова позиција детета је аксиом и догма свих претпоставки у раду са децом и таквом мора остати заувек, без обзира на дух времена или васпитно-образовне трендове.
Овај оправдани и привилеговани положај, међутим, не сме бити нити компромитован нити пондерисан безусловним отварањем формално-правних двери којима се толерише, игнорише и супримира ослобађање инхибиторних механизама побуђеног детета кроз ирационално и опсесивно пренаглашавање његових персоналних права и слобода и ригорозну процедуралну обавезу поштовања дететовог психофизичког и социјалног интегритета, а све у прилог уважавању његовог дигнитета и поштовања његове личности, али доста често, нерационално и забрињавајуће често, у корист минимизирања и релативизовања његовог неконтролабилног и деструктивног потенција, и све на штету оних који су надлежни и одговорни да обаве његову целисходну социјализацију, на штету породице, школе и заједнице у целини. На жалост, пречесто и на штету жртава неприлагођеног понашања, пре свега.
Неодговорним, неодмереним, неиспитаним, и на несрећу, доминантно „преписивачким удвориштвом“ мотивисаним померањем граница од детета ка друштву, проширењем радијуса дететове природне егоцентричности дубоко у поље породице и школе, тј. друштва у целини, и на уштрб надлежности ових система, без претходне „реконфигурације“ терена, којима би ове институције друштва сачувале равноправан положај и нужну одговарајућу надмоћ – интеракциона равнотежа је драматично нарушена. Родитељ и учитељ, наиме, два најзначајнија фактора дететовог одрастања, бивају овим путем и на овај начин, остављени на брисаном вредносном и инструментаријском простору и, сасвим извесно, на суморној васпитној ледини, незаштићени и разоружани, без основних методолошких и васпитних оруђа која су им предачки и искуствено остављена на располагање, потпуно, при томе, неопскрбљени одговарајућим новим или алтернативним вештинама и нужном, преко потребном системском подршком.
Са друге стране, оснажено корпусом развојних слобода и права и заштићено друштвеним мораторијумом у погледу одговорности за своје поступке, невино и природно експанзивно, дете је, „ничим изазвано“, преузело неконтролисану иницијативу у више аспеката властитог (само)одгоја.
- Најпре, као биће којем је у духу филозофије слободног и неспутаног развоја допуштено да се понаша увредљиво, бунтовно, пркосно и абразивно у мери која угрожава психофизички интегритет родитеља, наставника, осталих учесника у сложеном процесу образовања и васпитања, односно, у мери која угрожава психофизички интегритет сопственог вршњачког окружења, без страха да би због манифестованог понашања могло бити благовремено и целисходно санкционисано на одговарајући начин (не физичком казном, или, барем, не, искључиво физичком казном).
- А потом, у погледу стварања, одржавања и продубљивања анксиозности и правног неспокојства, подстицања несигурности и губитка самопоуздања, односно, у погледу угрожавања општих, стручних и људских компетенција свих оних на које је непосредно упућено и који имају објективну одговорност за спровођење оптималног васпитног процеса, дакле, родитеља, просветног особља и одговарајућих социјалних служби.
Отуд не треба да чуди пад радног елана и ентузијазма унутар просветног система, не сме да збуњује тренд самозаштитничког отуђења просветног особља унутар сопствених институција до потпуног жмурења на збивања у суседној учионици и препуштеност на војевање личних битака без потребне подршке остатка колектива, не треба да збуњује конфузија васпитне орјентације и слом родитељства унутар породице, не сме да изненађује све уочљивији депресивни тон и општа пасивизација свих агенаса социјализације и васпитања деце и омладине.
И зато још, не треба да изазива саблазан потпуна разградња свих вредносних инхибиција и експлозија асоцијалног и антисоцијалног понашања које није могуће контролисати методама које се нуде. Јер њихов циљ и није опоравак детета и његова добробит, већ подстицање отуђења од свега што може држати на окупу нормалан систем вредности. А на крају, отуђења, и од самог система вредности као таквог.
Истинито,прецизно и реално написано…хвала Вам!
Свиђа ми сеLiked by 1 person
И Вама хвала што пратите овај скромни блог!
Срдачан поздрав!
Свиђа ми сеСвиђа ми се
Ne znam šta je gore. Da li to što gore napiasani tekst „nema ko da čuje“, ili to, „što ne želi da čuje“.
Pozdrav!
Свиђа ми сеLiked by 5 people
На жалост дође му на исто.
За то време, ствари иду у лошем смеру.
Поздрав Поздрав!
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Previše „prava deteta“ isto toliko ugrožavaju decu kao i premalo!
Nikada ni jedna krajnost nije mogla da reši bilo koji zadataka. Samim tim neće moći da reši ni vaspitanje i obrazovanje dece.
Свиђа ми сеLiked by 4 people
Сасвим тако, поштовани Комшија. До ономад (15-20 година) клатно је било сасвим на страни просветних радника и система, сада је ситуација дијаметрално супротна. Нисам сигуран да је некада било потпуно исправно иако сам и васпитни и образовни продукт те епохе, било је претеривања ( још памтим шамар наставнице српског језика, откинути ланчић са врата од стране наставника физичког васпитања…), али… АЛИ, ово данас је озбиљније изопачење , посебно стога што је направљена потпуна инверзија улога и безмало младеж „васпитава“ старије. Да не причамо о страху са којим просветни радници одлазе на посао, или збуњености којом родитељи комуницирају са децом…
Хвала на прецизном коментару, одлична је допуна тексту.
Срдачан поздрав!
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Kao neko ko se školovao za prosvetnog radnika i kao mama, ali i kao nečije dete i nekadašnji učenik, sve razumem. Poučno, otrežnjujuće.
Свиђа ми сеLiked by 1 person
…И помало злослутно.
На жалост, нема места оптимизму, процес је прилично инертан. Биће потребне деценије за опоравак. Ако га буде уопште.
Поздрав Летњем игралишту!
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Много озбиљна тема. Мислим да нећу погрешити ако кажем „Од животне важности“!
И много тежак текст, иако и сама сам у сличним мислима. Не могу да не обраћам пажњу на све што се у образовном систему дешава, јер сам део тог система и као родитељ и као „учитељ“, додуше још неки месец на „одмору“ 😉
Хвала!
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Тежак текст у смислу озбиљности теме.
Домети на нивоу кружока.
А прогноза суморна.
Поздрав Поштована Сузо!!!
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Системска подршка, да…Нисам од склоних да кривца увек траже у другоме, па опет често осетим жељу да оградим оно старо и зароним у њега. Карте на сто! Све је унапред смишљено, системски. Иностандарди су најпре ударили на нас и разбили нас неснађене (систем их је некритички и, ако смем да приметим, издајнички, из неког себи, а и нама знаног интереса, пустио да уђу), ухватили смо се у коштац са радним временом које разара породицу, са страхом од губитка посла, са губитком посла, са беспарицом, са болестима…кроз тако изрешетане неки други иностандарди лако су дошли до најсветијег, до наше деце. И шта сад (ветрењаче)? Тешко питање, Станимире. Трезвене главе требају (које напишу текстове какај је изнад)и чиста срца. И гласови какви су у коментарима испод текста…
П.С. Дипломирани правник сам без посла, имам девојчицу од непуних шеснаест година (јасно Вам је), и причам, причам, причам….
Свиђа ми сеLiked by 1 person
На жалост, немам утешну реч, нити видим оптимистични акциони план. Уопште узевши, мислим да уравнотежавање прилика у овој области није могуће без генералне вредносне рекомпозиције у смеру рехабилитовања традиционалних (не конзервативних, ретроградних, декадентних, већ оних које је време проверило као богоугодне, човекољубиве и оправдане).
Срдачан поздрав!
Свиђа ми сеLiked by 2 people
И сјајан и важан текст, Стане. Посебно ми се допада тачност, тужна истинитост описа улоге родитеља и учитеља. Можда је беспомоћност права реч за ту улогу. Но, није ни толико битно „дијагностиковати“ту улогу, колико је битно, по мом скромном мишљењу, запитати се зашто се „детецентризам“ спонтано прихвата? Зашто психологија и педагогија „окрећу главу“, или још горе, партиципирају у овом надасве кобном експерименту? Мислим да је материјално сиромаштво једног друштва увод у духовно сиромаштво, а духовно осиромашење увод у нестајање тог друштва.
Ових дана се отварају некаква поглавља, и то се представља као врхунски домет, идеал и још гаранција некакве будућности, приоритет свих приоритета. Од таквих „приоритета“, они прави, животни, далековредносни приоритети, попут овог који твој текст покреће, неће добити ни место ни време ни пажњу, која им по природи и логици самоодржања једног друштва, припада.
Све се, системски, оставља на вољу и избор обичног човека, појединца. Претходно му се убије воља, а избор сузи, тако да постаје велико питање шта је нормално, шта је добро, здраво, природно. Уз све то, време се убрзава, тако да за питања и расуђивања често времена ни нема…
поз
Свиђа ми сеLiked by 2 people
Милане,
На жалост, нормализација патологије, свега девијантног и дефектног, узима маха.
Како написах већ, није ни реално ни рационално очекивати бољитак на овом пољу без претходног редефинисања система вредности уопште. Овај аспект наше стварности није изолован од општег посрнућа, пре свега вредносног, и не може бити ни рехабилитован без општег вредносног исцељења.
О поглављима ме ништа не питај, ми нисмо отворили НУЛТО ПОГЛАВЉЕ, а већ хитамо у незнамкоје. Да барем можемо знати зашто?
Срдачан поздрав!
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Јер њихов циљ и није опоравак детета и његова добробит, већ подстицање отуђења од свега што може држати на окупу нормалан систем вредности. А на крају, отуђења, и од самог система вредности као таквог.
Eto, sve je jasno. Otudjenje je cilj i odvija se na svim nivoima. Reči „najbolji interes deteta“ me užasavaju zato što su kulisa za neverovatnu farsu današnjeg destruktivnog društva. Nema zdravog detinjstva i zdrave dece ako smo otudjeni i otudjena jedinka ne može gajiti socijalizovano dete. Paklen plan i vrlo uspešan. I tu i tamo neki vapaj koji odlazi u noć 😦
Свиђа ми сеLiked by 2 people
„I tu i tamo neki vapaj koji odlazi u noć.“
…Попут овог.
Да, свет стоји наглавачке, а планета све убрзаније ротира. Мора се догодити Крај, а онда, све из почетка.
Поздрав!
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Ja kao kolega trenutno na radu u osnovnoj školi i sa ne baš toliko iskustva da mogu da vam pariram, mogu da kažem da se sasvim slažem sa tvojim odgovorom upućenim „Diplomiranom Duduku“, nije da mi nije jasno, ali ne mogu da se ne zapitam da li je mogla da se „odredi“ neka sredina, kao da non stop plivamo u vodama ekstrema…?
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Дуле поздрав!
На жалост, нисам сигуран да пливамо. Ми становито тонемо!
Проблеми ће нарастати, будимо спремни на то!
Свиђа ми сеLiked by 2 people
Tako je, to što što ti zoveš „tonjenje“ ja zovem „plivanje u ekstremu“, nisam se lepo izrazio, mislimo na isto, zapravo… i da… i prihvatiću savet! Pozdrav Stanimire i naklon!
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Ovaj Vaš tekst je izrekao svaku moju i onu najskriveniju misao, na način na koji ja to ne bih ni umela formulisati. Odlično!
Već sam komentarisala, pa ću Vas za moju prvu posetu ovom blogu samo srdačno pozdraviti. 🙂
PS
I hvala Vam za ovaj osvešćujući tekst; najgora su ćutanja, ona upravo otvaraju prostor i spontano utemeljuju tu dominantno devijantnu svest.
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Добро дошла на овај блог, Анета!
Хвала на лепим речима.
Чинимо шта можемо у датим приликама.
Бог ће знати!
Сердачан поздрав!
Свиђа ми сеСвиђа ми се
Хвала, боље Вас нашла!
Дострујах још мало … изгледа да ме ова тема „мучи“ више него што сам мислила …
Чинимо шта можемо … док се проблем не појави у нашој кући. Онда схватимо да ништа не можемо, јер је тинејџер схватио да има подршку психолога и професора да форматира родитеље према себи.
Кад сам рекла психологу да се о правима (која иначе не мањкају) може разговарати тек када детету објасни да се у школу мора ићи сваки дан и не каснити, учити редовно и извршавати обавезе на време…а не факултативно … он ми је рекао да психолози нису ту да испуњавају родитељске жеље, већ да родитељи морају пазити да не узнемиравају децу критиком (?) јер то лоше утиче на њихову психу … бла бла бла…па препоручују родитељима да децу пусте да терају по своме а они да се лече код психијатра!? Е сад, како детету објаснити да му је школа обавеза у којој треба бити редован и савестан, а да се оно не узнемири? Аха, сама обавеза је узнемиравајућа појава!!!
Не знам да ли Бог зна, али знам да Ђаво добро зна шта ради.
Поздрав!
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Поштована Анета,
представили сте проблем из перспективе вредносне орјентације која је предмет изнетих примедби у тексту који коментаришете. Управо онако како би пожелео свако ко пледира за вредносну парадигму коју критикујете. А, видите, то јесте један од латентних циљева вредносног мејнстрима, увући полемику у лавиринт из којег нема излаза.
Неколико речи о томе написам сам овде: https://pletenijesloves.wordpress.com/2015/08/25/%D0%BE-%D0%B8%D0%B7%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D1%87%D0%B5%D1%9A%D1%83-%D0%B2%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B3-%D0%B0%D0%BC%D0%B1%D0%B8%D1%98%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0/
Елем, решења нема док се не преокрене читав поглед на стање ствари и на проблем. Његово парцијално,изоловано третирање само доприноси продубљивању кризе и ствара осећај немоћи и фрустрације.
Срдачан поздрав!
ПС. Наравно да је могуће и симптоматско „лечење“ тинејџера о којем говорите у кометару. Али је потребно много више напора, стрпљења и вере.
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Baš dobar tekst komšija… samo nije trebalo da čitam pred spavanje 🙂 moraću misliti na najlepšu letnju školu: „Puna škola đaka, niotkuda vrata!“
PS. Vratiću se po danu sa „dnevnim komentrom“.
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Спавамо одавно, комшија, сви скупа…
ПС: Сутра уз поподневну кафу.
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Situacija je sumorna i depresivna. A još je sumornija i depresivnija svet o tome da se ništa neće promeniti na bolje i da će jednog dana odrasli drhtati pred decom. U toku je idiotizacija planete.
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Зло није привид.
Борба добра и зла, на жалост, јесте, последњих деценија.
Потребан је нови свет, комшија.
Срдачан поздрав!
Свиђа ми сеСвиђа ми се
Pa rekla bih po Vasem tekstu da se manje-vise slazemo, ili gresim? Pozdrav!
Свиђа ми сеLiked by 1 person
…Не грешите, Мајо.
Зато и јесам оставио коментар-линк на Ваш текст! Мислим да су комплементарни.
Поздрављам Вас срдачно!!!
Свиђа ми сеСвиђа ми се
O ovoj temi se može pisati naširoko i nadugačko, ali kao što rekoste, sve je uzalud ukoliko ne dođe do redefinisanja vrednosnog sistema. Ipak, što se više ljudi time bavi, to znači da smo sve više svesni problema u našem okruženju, a samim tim i da postoji sve veća mogućnost da se probudi svest i nešto pozitivno reši. Srdačan pozdrav.
https://enigmali.wordpress.com/2015/12/25/sta-ucitelji-zameraju-roditeljima-ucenika/
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Хвала на посети!
Елем, чињеница да још по неко постави питање на овај начин, не гарантује да ће свест бити пробуђена. Свест је плод колективног амбијента, а њега креира актуелни вредносни амбијент, а њега, пак генерише и одржава орвелијанска парадигма.
Срдачан поздрав и Вама!
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Nova web-adresa: https://ekskluziv.wordpress.com/ Stara je ugašena. Pozdrav.
Свиђа ми сеСвиђа ми се
U svkaoj oblasti u kojoj samo prepisujemo od drugih bez ikakve analize posledice će biti iste. Tako je i u obrazovanju.
dete u centru nije uvek loša pozicija i siugrno posotje slučajevi kada je bolje tako se postaviti.
A da li smo prethodno spremili i opremili dete da bude u toj poziciji?
Generalno teško je procenjivati ako ne znate šta Vam je cilj (obrazovanja).
Свиђа ми сеСвиђа ми се
Поздрављам вас Ђорђе!
Дете у центру у мери у којој је то оправдано са становишта психосоцијалног развоја, дакле не прего границе која подстиче пренаглашену егоцентричност и последице које из тога проистичу. Наиме, социјализација детета подразумева и одговарајућуи степен фрустрација и осујећења која развијају осећај реалности.
Са друге стране, акценат у овом тексту је требало да буде на вредносним инхибицијама које су разводњене у тој мери да је постало веома тешко не само васпитавати, већ и контролисати понашање деце у интеракцији са другом децом и одраслима,првенствено родитељима и просветним радницима. Ако томе још додамо ПРЕПИСИВАЧКУ парадигму, сасвим бесмислену по себи, онда, нека нам је Бог упомоћ.
Хвала на посети.
Срдачан поздрав!
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Očigledno neke stvari treba ponoviti više puta. Pozdrav S.
Одговор
brlogingblog
15. децембра 2017. at 22:02 | Уред
Свиђа ми сеСвиђа ми се
Одличан текст и одлични коментари! Надам се да мој коментар неће бити пренапоран.
Ја сам био одликаш у школи, али сећам се шамара које сам добијао од рецимо наставнице историје, зато што сам шапутао друговима одговоре. Па неких других видова кажњавања у гиманзији. Уз ризик да ме прогласе за тоталног екстрема (што се често дешава, иако сам ја човек средине), ја бих самом себи још горе казне увео. Не пријају шамари, ни чврге наставника физичког, све то тада мало боли али ради посао, код већине људи ради, то је васпитна мера, не дешава се сваки дан, али на неки начин те научи памети. Е сад, знам и за случајеве када су људи претерали са тим. Мом рођеном брату учитељица је прутом нанела тешку телесну повреду на нози, никада нећу заборавити тај призор. Отац је познавао директора, који га је замолио да брата не води код доктора (школу би, према његовим речима, затворили, а њега послали у затвор ако би се сазнало шта се десило)
Када је стара гарда наставника у тој школи отишла у пензију, дошли млађи, наизглед паметнији, па уз ове преписивачке законске мере то је довело до таквог расула да су поједини ученици почели да уринирају по учионицама. Ове године у први разред те школе (Никола Тесла у Прибојској бањи) уписано је 3 ученика. Још мало неће имати ко кога да учи, а ни туче. Тужно али истинито!
Још две ствари!
Замолио бих вас, Станимире да прочитате и прокоментаришете мој текст „Белешке о Марти Нусбаум и оцени из владања“.
И друго је једна „замерка“ на овај одлични текст. Стил писања и поетичност као да умањују критичку оштрицу текста. Ја се махом занимам политичким и логичким темама, па сам некако навикао на оштрину и, хајде да то тако кажем, неутралност. Овако питак и леп текст ме скроз занео, на крају сам заборавио шта је писац хтео да каже:)
Поздрав, пишите нам још оваквих текстова.
Свиђа ми сеLiked by 1 person
Поштовани Петре,
коментари које потписује пристојна и мислећа особа (не мора нужно бити академски остварена), попут Твоје маленкости (предлажем да комуницирамо на Ти) не само да нису напорни, већ су добродошли.
Ценим, рекао бих, више од свега, Твоју аутономност и сувереност позиција и ставова и зато се увек радујем Твојим посетама.
Иначе, овај текст је стар тачно ДВЕ године и написан је у време када је проблем већ био јако крупан и претећи, не мислим, мање него данас, јер сам уверен да је одавно постао довољно озбиљан и опасан. Његове последице су многобројне, а једна од њих јесте и вршњачко насиље, стање ствари које данас постаје свеприсутније, не само зато што је захваљујући интернету доступно, или зато што је последњих месеци у фокусу пажње, већ зато што заиста јесте учесталије (и бруталније).
Твој текст ћу прочитати, колико одмах, а сопствену „поетичност“ изгледа да нисам у стању да искореним. Признајем, нисам сигуран ни да сам то покушао. И признајем још, скоро да сам уверен да то не желим. То је моје мало сковиште и мој мали „кауч“.
Срдачно Те поздрављам и желим свако добро.
С.Т.
Свиђа ми сеСвиђа ми се
Ххахахахахах, ово градацијско признање на крају Ти је убитачно. Ма какви, пусти мене и мој коментар, не дај кауч и скровиште ни за шта на свету. Хвала ти за оба коментара. Нисам научник да бих претендовао да набројим све проблеме, али сам сведок, једино што имам је моје скромно искуство (животно и читалачко) и то могу да дам. Не кажем да сам увек у праву, али нека свако каже своје мишљење о свакој релевантној појави у његовом окружењу и ето ти демократије. Ја тако учим и исправљам своје заблуде. Моји примери су крајње лични, извини ако те „давим“ са тим, али за мене све ово има везе са образовањем и проблемима које си покренуо (ја сам се фокусирао на проблем кажњавања, ти опет на вршњачко насиље, али нема везе).
Уопште се не слажем са Тобом (допада ми се ово велико Т) по питању да ће интелектуални каријеристи који нам „кроје капу“ сносити последице и да ће их стићи њихове брљотине. Нас и нашу децу хоће, њих и њихову неће.
Ти знаш ко је Стипе Шувар, ја се иначе ужасавам од те комунистичке интелигенције, али он ми је некако прихватљив од те братије. Нашао сам један његов интервју у коме каже: Ја сам пошао из једног далматинског села и ишколовао се на основу своје способности о трошку друштва, то данас не може да уради 90% таквих који полазе из мог положаја. Исто су паметни, вредни, радни, али не могу да ураде то што сам ја. Е то је неправедан систем! Систем у коме се ништа не зна. Овде све функционише, али ништа не ваља. Ја до сутра могу да ти исписујем ове примере.
Деда ми је био армирач са 49 дана школе, отац ми је метало-бушач са занатом. Тата је понављао у 6. разреду основне, иако је деда био у школском одбору. Замисли то, ту свест човека који нема школу, који је био крајње строг и ауторитаран, он није средио сину двојку, није га навикавао на то да ће сређивањем негде стићи . Не кажем да је то „апсолутно добро“, али ту свест данас немају универзитетски професори и судије (иначе, две категорије људи које сматрам стубовима једног друштва). Па то је „лудило мозга“, што каже један мој комшија, ти људи колико год знања да имају, многи од њих се не разликују од обичних шверцера и мафијаша, муљатора, то је један менталитет – Боже ме сачувај! И такви ће нешто да мењају. Па такви своју децу убацују на своје место, ко некад портири и бирократи. Ја не знам јесам ли ја пролупао, али пола младих глумаца су деца глумаца, новинара, попова, научника, музичара – исти модел, у овом расулу сви своју децу гурају у своју струку јер им ту могу наћи посла преко својих веза … и сад треба да очекујемо да ће се нешто променити. Ако су ови ти који мењају, а јесу, црно нам се пише. Ја не могу да верујем шта поједини људи причају, како размишљају, крајње сам несоцијализован када видим у шта се социјализација претворила … ја са таквима не могу да причам, полемишем, пијем кафу, то је софистицирана мафија. Две трећине београдских глумаца где год се појави цитира Шекспира, ученост и слично, а гостује ког Лее Киш, у разним Пинковим емисијама, дају интервјуе за Информер, и глуме неко лудило. Чекај бре, па коме ви „продајете“ Шекспира …
Јој, претерах … нећу даље, нахвалио си ме мало па сам „отворио душу“:) Здрав ми био!
Свиђа ми сеСвиђа ми се
Trebalo bi prvo vaspitati one koji vaspitavaju decu u sistemu, a prethodno ih obrazovati i dovesti na nivo kritičkog mišljenja, pa se onda eventualno nečemu nadati uz sav napor uvođenja promena.
Plašim se da je to borba sa vetrenjačama, posebno kada se zna da živimo u sistemu gde vrhovnu vlast drži novac i sila proistekla iz njega …
Свиђа ми сеСвиђа ми се
Одличан чланак на ову тему потписује блогер Петар Гордић, филозоф по образовању.
Ево и везе ка истом:
http://tarpe.blog.rs/blog/tarpe/filozofija-obrazovanja/2016/08/14/beleske-o-marti-nusbaum-i-oceni-iz-vladanja
Срдачан поздрав шаљем.
Свиђа ми сеСвиђа ми се
0 0 Rate This
Očigledno neke stvari treba ponoviti više puta. Pozdrav S.
Liked by you
Одговор
brlogingblog
15. децембра 2017. at 22:02 | Уред
Свиђа ми сеСвиђа ми се
0 0 Rate This
Овде се више, рекла бих, не ради о козјим ушима већ о неимању било каквих ушију (и слуха).
А ко има уши…
Liked by you
Одговор
skitara0404
16. децембра 2017. at 21:25 | Уреди
Свиђа ми сеСвиђа ми се
Džaba se svi “vade“ na loš obrazovni sistem, na zakon koji “štiti“ decu, na zakon koji “oduzima pravo“ nastavniku a za sve postoji samo jedna reč. Lenjost.
Lenjost roditelja da se pozabave decom. Lenjo ih tako (ne)vaspitane pošalju u školu. Džaba se vade na radno vreme, koje je uvek i uvek bilo osmočasovno. Lenji su da nauče svoju decu da vežu pertle. Kupuju im patike koje se ne pertlaju. Da se deca ne muče.
Sve više je dece sa govornom manom, a roditelji su lenji da ih odvedu logopedu. Već prvog dana škole zahtevaju od učitelja da ne dozvoli da ih druga deca zadirkuju jer, pobogu, malo “šuškaju“ (otkad se nemanje polovine glasova, posebno r, v, l, lj, zove šuškanje?)
Roditelji vrlo vredno objasne svom detetu da niko u školi ne sme da ih “pipne“, pa tako imamo prvake koji ne izgovaraju pola glasova, ali imaju saznanje da će nastavnik dobiti otkaz.
E, sad, na drugoj strani, imamo lenje nastavnike koje mrzi da se bave papirologijom, propuštaju da izreknu usmenu opomenu, da daju ukor, da predlože ukor Odeljenjskog veća, da napišu molbu direktoru da povede vaspitno-disciplinski postupak i naravno da sve to sprovedu po protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje. Em su lenji, em ne bi da se bakću sa “nezgodnim“ roditeljima, koji će da angažuju advokate. Ne razumem zašto je teško pratiti protokol, koji na duge staze mora imati efekta. Ne treba roditelju dati priliku da nađe “rupu“ u postupku. Zašto je teško biti dosledan? Opet, lenjost.
Znate li da učenici četvrtog razreda znaju ko je Kija Kockar? Znaju da je i knjigu napisala. I još kažu da ih zanima šta piše u toj knjizi. Ali, zato, kolut napred i nazad ne mogu da urade, ne mogu da preskoče kozlić, ne mogu da se popnu uz šipku. Ma, ne znaju da hodaju! A do osmog razreda, noge sve kraće, zadnjice sve veće i sve bliže zemlji. Opet, lenjost.
Jedino su palčevi vredni. I jedan kažiprst.
I tako…
Свиђа ми сеLiked by 1 person
…Једва смогах снаге да напишем захвалност за овај Луцидан коментар.
Није лењост… Живот.
Остај здраво ЛТС.
Свиђа ми сеСвиђа ми се