Има ли патологије у пристајању на неслободу?

На слици: Сцена из филма Сталкер, Андреја Тарковског; Фотографија: https://www.bastabalkana.com/

…Извод из текста

…Да бисмо разумели зашто појединац прихвата или толерише неслободу и ауторитарне односе у друштвима која већ јесу ауторитарна ( ако уопште постоје демокртаска друштва?), морамо поћи од логичне чињенице да су ова друштва агресивна, да их одликује велики степен репресије према неистомишљеницима и непријатељства међу појединцима. У оваквим друштвима агресивност изазвана аутократским вођством дифузно се шири међу члановима друштва, системима, подситемима, групама и појединцима. Али зашто је већина пасивни посматрач? Није неоправдано претпоставити да неки субјекти ( од појединца до институција ) једноставно не желе да се супротставе. Њихова потреба  за супротстављањем насиљу је потиснута, ослабљена или је уступила место потреби за неким обликом учешћа у насиљу. Ово становиште полази од става да је ауторитарна клима патолошки феномен, да своди услове људске егзистенције на минимални ниво, гајећи, уместо развојних потреба, ривалитет међу члановима друштва, активирајући агресивност и непријатељство, и изазивајући одбрамбене реакције, укључујући агресију, ради заштите основних услова егистенције ( хлеб пре слободе ). Ауторитарни режими се дакле одржавају захваљујући апатији чланова друштва и њиховој себичности, односно веровању да репресија система неће погодити њих саме. То свакако значи да већина чланова друштва не жели неслободу али да је трпи јер нема довољно храбрости и способности да ваљано суди о могућим последицама неслободе. Међу њима има и таквих који се на различите начине супротстављају али су по правилу исти означени као узрочници кризног друштвеног стања.

Питање зашто људи толеришу насиље ауторитарног режима и пристају на неслободу, најчешће постављамо касно. Идеја да цео народ може бити одговоран за ауторитарни режим и неслободу највише и/или једино због тога што је био пасиван на почетку настајања ауторитарних односа често је поткрепљена изјавама појединаца који су у време настајања фашизма веровали да терор не може да траје дуго, или да је, пошто сами нису погођени, најбоље да остану по страни.

Близу смо истине, дакле, ако кажемо да читаво друштво учествује у развоју и одржавању ауторитарних односа и да је зато одговорно за њих. Пасивност и стајање по страни нису супротност прихватању ауторитарних односа и нису одбрана од неслободе. За освајање или одржавање слободе неопходна је стална борба, непрекидан психосоцијални тонус и тежња да се слобода брани. Пасивност и стајање по страни доприносе развоју тираније. А то значи да нисмо показали солидарност према онима које ауторитарне снаге угрожавају и да има много истине у Рустовљевој динамичкој парадигми да је национално јединство основни предуслов за трансформацију друштва из ауторитарног у демократско.

6 thoughts on “Има ли патологије у пристајању на неслободу?

  1. Ljude krasi klasična sebičnost, kako si primetio. Navešću nekoliko primera. Početkom veka kada je vršena privatizacija i kada su obećavane veće plate, ako se otpusti polovina radnika, pojedinac se nije protivio, jer je sebično mislio da je upravo on taj koji će ostati da uživa u blagodetima kapitalizma. Kada su zatvarane fabrike, radnici drugih fabrika se nisu uznemirili, jer su mislili da će tada oni imati veća primanja. Kukanje nastaje tek tada kada se zatvara njihova fabrika, ali tada opet niko ne reaguje jer drugi misle da će „njima svanuti, pošto se drugome smrklo“. Borci protiv vlasti su borci samo do trenutka kada dobiju uhlebljenje u nekoj državnoj instituciji ili Upravnom odboru. Tada naglo „uviđaju viziju“ vlasti. Sebičnost i nedostatak empatije krasi današnju civilizaciju.

    Свиђа ми се

  2. Све нешто мислим да би онда требало да се вратимо у Египат када су жреци манипулисали и народом и фараонима истовремено. Ту је и књига “ проклетство Ханана “ која се не сме заобићи…и ето одговора. Срдачно поздрављам.

    Свиђа се 1 person

  3. Tema je veoma ozbiljna i nisam baš spremna da pišem o tome, jer pripadam specifičnoj vrsti ljudi koji ne pristaju da nose “dangu“. Ali, mogu da pokušam da dam sasvim mali doprinos.
    Zar ovo sve što se dešava, nije se već desilo? Samo su to preživljavali neki drugi ljudi. Na žalost, ništa nismo naučili na njihovom iskustvu.
    Ono što je Ajhman radio, neviđen je zločin ali, opet, na žalost, ništa nismo naučili.
    Raduje me što su nastala neka divna dela kao kritika autokratije (Kafka, Kami, Domanović). Nastala su po principu “ko razume, shvatiće“. A ko razume, shvatiće da jeste patologija utapanje u neslebodu.
    A futurističko delo Voltera Moline iz 1962. godine iako ne govori o otuđenju ljudi, već rešavanju saobraćajnih problema, ipak je na mene ostavilo utisak.
    https://artmontenegro.me/art-world/singoletta-walter-molino

    Свиђа се 1 person

Постави коментар